Blog

Hoe ondernemen ​met archetypes jouw verlangen naar heel-zijn ​vervul​t

​Als je de archetypes verweeft in je brand, hoef je nooit meer een professioneel masker op te zetten of je ware zelf te verstoppen.

Laat me raden…  

... tachtig procent kans dat je in een bedrijf of organisatie gewerkt hebt (of dat nog steeds doet maar dan halftijds) waar je het gevoel kreeg in spreidstand te staan. Waar je een deel van jezelf moest verstoppen om te overleven. Even terug naar die periode...  

Op ​kantoor ruikt het naar slappe koffie in plastic bekers en vers geprint papier 

Je komt lichtjes gehaast aan op kantoor nadat je jouw kinderen naar school gebracht hebt en het verkeer met succes trotseerde. De ochtendrush doet jouw hart lichtjes bonzen in je keel. Op de werkvloer ruikt het naar slappe oploskoffie in plastic bekers, duffe airco-geklimatiseerde lucht, warme vers geprinte A4 formulieren en een walm van parfum van die ene irritante collega. Je kruist zijn blik in een fractie van een seconde en denkt aan jouw ergernissen.

Haantjesgedrag en vriendjespolitiek  

Vreselijk frustrerend hoe jouw baas en die andere manager elkaar bekampen. Echt haantjesgedrag. Om maar te zwijgen van die bitse vriendjespolitiek dat collega’s tegen elkaar uitspeelt.  Ondanks het teamwerk, de brainstorming en goede voornemens belanden vernieuwende voorstellen uiteindelijk toch in de onderste lade. Onbegrijpelijk hoe bovenhand beslissingen worden genomen.

Ego, cijfers en ratio primeren boven het emotionele en ​warm menselijke aspect

​Het spirituele stuk waar jij steeds meer in groeit, heeft hier allesbehalve een plaats. Je betrapt jezelf erop dat je het moet verstoppen, uit schrik om belachelijk gemaakt te worden of het label zweefteef te krijgen. 

Professioneel masker

De sfeer op kantoor bezorgt je een licht ongemakkelijk gevoel maar je bijt door, want je wordt redelijk goed betaald voor jouw functie. Zelfs al ben je het niet helemaal eens met de manier hoe klanten behandeld worden of hoe aan marketing gedaan wordt; jouw loon betaalt de rekeningen. 

Vanaf het moment dat je in je auto stapt en naar huis rijdt, gooi je jouw professioneel masker met een ruk van je gezicht. Het belandt samen met je handtas op de autostoel rechts van je (of op je schoot op de trein naar huis). 

Eindelijk terug jezelf...thuis

Met een zucht sla je de deur van je woning achter je dicht. Oef! Eindelijk thuis...

Jouw gezin. Jouw eigen wereld. Daar ben je veel méér dan je jobtitel en je prestaties. Daar kan je jezelf zijn. Niet dat jouw collega’s en baas slechte mensen zijn. Nee. Ze leven gewoon in een totaal andere wereld. Prestaties, omzet, stakeholders, excelsheets en powerpoints.

De wereld van jouw werkgever is verre van in sync met jouw waarden, die liggen helemaal anders. Een wereld die steeds moeilijker te rijmen valt met die van jou.   

​Jouw collega's en baas zijn niet slecht, ze leven in 'n totaal andere wereld.

Work life balance

Je voelt je verscheurd. Enerzijds heb je jouw professionele rol en anderzijds je privé leven waar je alles tegelijk mag zijn. De work-life balance schommelt hevig weg en weer. ​

In je zoektocht naar meer vervulling en betekenis heb je aan soul searching gedaan. Meditatie, wandelen in de natuur, yoga, lichaamswerk … praktijken die je geopend hebben voor een andere dimensie. Het contact met jouw innerlijk kompas verdiept zich langzaamaan. Hoe luider die stem klinkt, hoe meer je verdeeldheid voelt. 

Work life balance
a notion that shows how little life is left in work when we have separated ourselves from so much that truely matters. Frederic Laloux

Innerlijke stem

Tot op het moment dat je jezelf de vraag stelt: Waar ben ik mee bezig? Is dit in lijn met wie ik wil zijn? Het knagend gevoel vertelt je dat het zo niet langer kan. Onmogelijk om jouw innerlijk kompas steeds te negeren. ​

​De​ split wordt zo pijnlijk dat je beslist om het bedrijf - waar je een mooie deel van je carrière hebt opgebouwd - te verlaten. Of - op zijn minst - minder uren te gaan werken om iets wat van jou is op te bouwen.  

Onafhankelijk in je eigen wereld 

Je verlangen naar heel-zijn stuurt je naar het ondernemerschap, onafhankelijkheid. Maar je wil niet zomaar diensten aanbieden en winst maken. Het doel is om iets neer te zetten en een wereld te creëren helemaal in lijn met jezelf. Pur sang.

Now I become myself. It’s taken time, many years and places; I have been dissolved and shaken, worn other people’s faces... May Sarton


Een wereld waar jij de dingen op jouw manier mag doen. Keuzes maken op basis van je denken, gevoel, intuïtie, hart en waarden. Waar je als ondernemer niet hoeft te pretenderen iemand te zijn die je niet echt bent, of slechts op halve kracht te draaien. Waar je een aanbod kan creëren die écht bijdraagt aan het welzijn van anderen. 

Maar hoe verbind je al jouw puzzelstukken, talenten, ervaring, tekens, symbolen, diepe verlangens en persoonlijkheid en tot een samenhangend geheel? 

Archetypes helpen je inzicht te verwerven in de structuren van je psyche en ziel. In die dieptes van jezelf ben je één met een groter geheel. Archetypes zijn de gemeenschappelijke noemer van alles wat je doet, waar je van droomt in je “privé leven” en wie je bent, waar je goed in bent “op de werkvloer”. 

Archetypes zijn de lijm voor ​de onhoudbare spreidstand tussen werk en leven

Daar waar op de werkvloer van het bedrijf waar je werkte vooral afscheiding is tussen :    

  • ego en ratio versus emoties en spiritualiteit
  • collega’s gebaseerd op afdeling, plaats in de hiërarchie en prestaties
  • angle-right
    de professionele en persoonlijke kant
  • het bedrijf en de competitie

h​elpen archetypes je jouw   

  • ego​ te verbinden met diepere stukken van jezelf 
  • denken, voelen en weten te integreren
  • angle-right
    vrouwelijke en mannelijke, tegengestelde delen te overstijgen
  • relaties met anderen beter begrijpen omdat je jezelf beter begrijpt

Via de archetypes zijn we op een bepaald niveau allemaal verbonden en maken we deel uit van een collectief bewustzijn; en toch zijn we helemaal verschillend als individu. 

Benut de archetypes in het ondernemen om je brand uit te werken. Als je de archetypes verweeft in je brand, hoef je nooit meer een professioneel masker op te zetten.

​Benieuwd wat jouw archetypes zijn? Doe deze zomer de Archetype test gratis. Lees hier meer over het zomeraanbod.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten