Blog

een logo is geen brand 

De eerste vraag die ik meestal krijg is: “ik wil een logo.“ 

Veel zelfstandige ondernemers lopen helemaal warm voor een logo en huisstijl of website en hechten er veel belang aan. En terecht. Maar door alle aandacht daaraan te besteden missen ze het meest fundamentele stuk: wat moet dat logo symboliseren. Met andere woorden: Wie ben ik? Wat doe ik? En waarom?  

Veel ondernemers hebben nog het idee van traditionele branding in hun hoofd. Hoe dat komt? Branding begon heel lang geleden als een symbool op aardewerken potten zodat de koper wist wie de maker was. Deze techniek werd later ook toegepast in het wilde westen op veekuddes. Dieren werden letterlijk gebrandmerkt met een gloeiendheet ijzer zodat veehouders ze makkelijker konden herkennen.

​Op het brood van vroeger stond altijd 
​de signatuur van de bakker  

Denk ook aan de stukken zeep of het brood van weleer. Daar stond ook altijd de stempel van de fabrikant of de signatuur van de bakker op. Sinds de Industriële Revolutie en de opkomst van massaproductie werd het gebruik van dit symbool nog belangrijker.

Een brand is een emotionele ervaring  

Maar al snel was een symbool of logo niet meer voldoende om op te vallen in een zee van producten. De meest succesvolle bedrijven hadden begrepen dat ze een emotionele band met hun publiek moesten creëren. De komst van televisie veranderde de spelregels. Niet langer kleuren en woorden, maar passend beeldmateriaal en een duidelijke boodschap werden belangrijk. Het internet bracht dan weer de websites. 

Een brand ​geeft ​status en ​een tribegevoel   

Daar waar vroeger mensen tot een stam, familielijn of gemeenschap behoorden, zijn die structuren afgebrokkeld en is een gemis ontstaan. We zijn het veilig groepsgevoel kwijt, het gevoel mee te tellen - nochtans een fundamentele behoefte. Dat is waar brands vandaag op inspelen: het creëren van een groepsgevoel, een community waar je kan bij horen. En wat brengt mensen samen? Gelijke ideeën, doelen, waarden en betekenis.

Branding is for cows
belonging for people

Branding is for cows
belonging for people

Een brand is het verlengde van persoonlijkheid  

Een tribegevoel is iets totaal anders dan een pure verkoopstransactie. Je spreekt tot de identiteit van mensen. Je creëert producten, diensten, inhoud en een community die hen helpen die identiteit uit te drukken. Je wakkert potentieel aan en dat geeft hun leven meer inhoud en betekenis. Door hun waarden aan te spreken, schep je een hechte band.   

Klanten begrijpen de boodschap als “dit helpt me om te worden wie ik wil zijn” in plaats van“dit helpt me beter in het rijtje te lopen zoals de maatschappij van mij verwacht.” Je raakt hen op een diep niveau: hun wens om ertoe te doen, om iemand te zijn, om zichzelf te mogen zijn of om te streven naar een hoger doel. 

Een brand is ​is een vat vol betekenis en waarden   

Maar hoe doe je dat? Hoe maak je een verbinding met dat diepe stuk van jouw publiek? Door te leren werken met archetypes uit jouw diepere laag. Archetypes beïnvloeden ons via het onbewuste collectieve veld. Iedereen die ooit sprookjes gelezen heeft, herkent ze intuïtief. Jouw archetypes kunnen meer diepgang en spirit verweven in je missie & visie, waarden, werkwijze, ideale doelgroep en aanbod. En dat zijn dan weer de bouwstenen van je Brand Identiteit & Strategie. 

Een authentieke brand ontwikkelen begint met jezelf en j​ouw diepere laag

Je brand ontwikkelen begint dus met jezelf en je archetypes, niet jouw klant zoals in traditionele branding. Zo zal je op een natuurlijke manier klanten aantrekken die bij jou passen zonder jezelf te verloochenen. Je hoeft geen nieuwe trends in marketing op te volgen of slimme trucjes te hanteren, wel zo dicht mogelijk bij je Archetypes blijven. 

Een brand is dus veel meer dan een logo alleen. Met een brand kan je meerwaarde creëren, spreken over je waarden, mensen helpen uitdrukking geven aan hun identiteit en ze samen brengen. Een logo illustreert jouw boodschap in de vorm van een symbool.

​Benieuwd wat die archetypes precies zijn? Vraag de Archetype Initiatie Gids aan via deze link.

ps: "Branding is for cows" is enkel bedoeld om een statement te maken over het thema belonging, niet om brandmerken van dieren goed te keuren​.

Download de Archetype Initiatiegids

Benieuwd wat die ​​archetypes zijn?  Vraag de gratis Archetype Initiatie Gids aan. 

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten