Blog

​7 fouten die coaches en therapeuten maken over hun klanten ​

de ondernemersbril

“Wie mijn klanten zijn…? Euh, dat weet ik eigenlijk niet zo goed.”  

Het is een zin die ik regelmatig hoor, in verschillende varianten. Als zelfstandig coach, therapeut of dienstverlener die met mensen werkt; kijk je vooral naar je klanten met de bril van je vakgebied. Bekeken vanuit je expertise weet je heel goed met welke problemen je klanten naar je toe komen. Maar er is nog een andere bril die heel belangrijk is als je zelfstandige bent: de ondernemersbril.    

Met de ondernemersbril kijk je op een andere manier naar je klanten. Tot wie richt ik mijn aanbod en diensten? Wie zijn mijn klanten? Hoe spreek ik ze aan? Waar vind ik ze? Als zelfstandig ondernemer moet je klanten aantrekken. Ik heb gemerkt dat kijken door deze ondernemersbril niet vanzelfsprekend is. Er zijn veel opinies over klanten en doelgroepen, maar ook denkfouten. Dit zijn de meest gemaakte denkfouten: 

1. ​Geen doelgroep definiëren   

Heb je nog geen doelgroep gedefinieerd, dan is het hoog tijd om dat wel te gaan doen. Als je een doel definieert, dan kun je je daarop gaan richten. Dan kun je een strategie gaan bepalen hoe je daar zal raken. Stel dat je op reis wil gaan, maar je hebt geen specifiek doel. Je vertrekt en je hebt geen flauw idee wie je zal ontmoeten. Welke taal zal je moeten spreken?  

Stel een doel, dan weet je precies wie je zal ontmoeten en welke taal je moet spreken. Dat is net zo met je klanten. Definieer een doelgroep en stem jouw aanbod op hen af, zodat je jouw communicatie ook beter kan afstemmen.   

2. ​Te vage doelgroep hebben    

Is je doelgroep nogal algemeen, dan nodig ik je uit om die te gaan verfijnen. Stel dat je weet dat je op reis gaat naar Parijs. Dat zegt iets, maar nog te weinig. Wil je naar Disneyland met je gezin of ga je een exclusieve tentoonstelling bezoeken in het Centre Pompidou? Hoe weet je welke kledij en schoenen je in je koffer moet stoppen? 

Stel dat je reis een romantisch weekendje in Parijs is met je partner. Daarvoor ga je andere voorbereidingen treffen dan voor een maand rondtrekken in de Himalaya met de rugzak of een weekje yoga retreat op het strand in Ibiza. Je weet nu al wat voor soort reis het is, wat je best in je koffer stopt en welk soort transport je kan nemen. 

Een manier om meer details van je doelpubliek te definiëren is demografische en psychografische gegevens te verzamelen. Demografische gegevens zijn objectieve feiten over leeftijd, gender, status, woonplaats etc. Psychografische gegevens gaan over hun levensstijl, voorkeuren, denkwijze etc.    

3. Veronderstelling​ maken over je doelgroep   

Ken je dat soort dialoog met mensen die denken dat je groen dacht, geel wou of blauw ging zeggen? Terwijl het enige wat je wou was rood. Hoe vervelend is het als iemand anders invult wat je denkt? Veronderstellingen veroorzaken misverstanden en zijn dooddoeners. Veronderstel niet meteen dat je weet wat ze willen. De beste manier is door met hen te praten, vragen te stellen en aandachtig te zijn tijdens gesprekken. 

4.  Doelgroep die geen aankoopbeslissing​ neemt   

Als je diensten aanbiedt voor kinderen, is je doelgroep dan de kinderen? Nee, want zij nemen de aankoopbeslissing niet. De kinderen kunnen hoogstens hun mama of papa beïnvloeden. Richt jouw communicatie op de ouders. Stel dat jouw aanbod bedoeld is voor scholen: wie neemt de aankoopbeslissing? Is dat de leerkracht, de brugfiguur of de directie? 

5. Psychografisch profiel onderschatten    

Psychografische gegevens verwijzen naar de levensstijl en mindset van je doelgroep: voorkeuren, opinies, attitudes, waarden, hun kijk op de wereld. Dit zijn gegevens die je niet kunt meten (demografische gegevens wel), toch zijn deze héél belangrijk. Je klanten geven er uitdrukking aan via hun gedrag, in hun taalgebruik en aankoopbeslissingen.  

Gemeenschappelijke voorkeuren zorgen voor verbinding en conversatie. Als blijkt dat jouw gesprekspartner op een netwerkevent ook frequent mediteert of experimenteert met permacultuur in zijn of haar tuin; reken maar het zal klikken en dat jullie niet snel uitgepraat zullen zijn. Je zal een verbinding voelen met die persoon. Zo werk dat ook met jouw klanten.   

6. Denken aan een collectief van mensen     

Tot nu toe heb ik gesproken over doelgroep. Dat is een collectief van mensen. Als je vanuit dat idee schrijft dan krijg je al gauw: Dag iedereen of Dag allemaal. Mijn visueel brein ziet daarbij het absurde beeld van een groepje mensen samen gekluisterd aan het scherm van een smartphone of computer. Totaal absurd beeld. Niet realistisch en onpersoonlijk. Hoe word jij liefst aangesproken? Denk, spreek en schrijf je klant dus aan als 1 persoon. 

​Schrijf je klant aan als ​één persoon, geen collectief ​ mensen 

​7. Iedereen als klant willen bedienen      

Ik weet dat jij een persoon bent met een groot hart en je niemand wil uitsluiten, maar je kan niet iedereen als klant bedienen die nodig heeft wat jij te bieden hebt. Nee echt niet. Zo wordt het moeilijk om je te positioneren en je te onderscheiden van andere ondernemers. Je boodschap wordt vaag en algemeen zodat niemand er zich mee kan identificeren. En je bombardeert jezelf ermee tot de zoveelste coach in de rij (pardon my French). Market to everyone and you market to no-one. 

Wat zie jij door je ondernemersbril als je naar jouw klanten kijkt? 

​Triggert deze vraag jou en wil je daarover ​praten en uitwisselen? Ik begrijp dat je dat achter gesloten deuren wil doen in plaats van jouw comment publiek online te plaatsen. Voeg je toe bij het online netwerk Amplify Community. Lees meer via deze link

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten