Blog

"Blijf vooral jezelf": hoe doe je dat? 

​Maar wie ben ik dan?  

Als “spiritueel ondernemer”, coach, therapeut of trainer help jij jouw klanten groeien. Je werkt met en investeert in mensen om ze dichter bij zichzelf te brengen, om ze te verbinden met hun diepere kern, om gezonder te gaan leven, om betere relaties te hebben met mensen in hun leefomgeving. 

Net omdat jij met mensen werkt rond deze thema’s én je zelf bepaalde waarden belangrijk vindt: authenticiteit, kwetsbaarheid, bewustzijn, verbinding, spiritualiteit... wil je dat ook doortrekken in je praktijk of zaak en dat laten zien. 

In je zoektocht naar het realiseren van een bloeiende praktijk gaat het met vallen en opstaan. Niet iedereen gaat akkoord met jouw visie of methode. Je krijgt soms wel eens de wind van voor waardoor je jezelf vragen stelt. Zeker als je ​alternatief​ bent (toch in de ogen van de mainstream ondernemers: ”​Oei oei dat is met energie en zo”?).


Het vinden van de juiste klanten is echt niet evidentOndanks jouw energie, aandacht, toewijding en hart die je in je werk legt heb je twijfels. Klopt het wel wat ik doe? Moet ik het niet anders aanpakken? Hoe kan ik het beter verwoorden wat ik doe?   

​​​Gelijkgestemden moedigen je ​aan jezelf te blijven 

Goed bedoeld advies  

Je vragen en twijfels durf je misschien wel kwijt in een online groep voor gelijkgestemden. Je stelt je kwetsbaar op en moedig deel je jouw ervaring. De antwoorden die je daar krijgt, doen je deugd en bieden troost. ​"Je bent goed genoeg.” “Doe het maar op jouw manier.” “Doe wat goed voelt.” “Blijf trouw aan jezelf.” Maar ondanks de erkenning van je proces en het begrip dat je daar krijgt van collega ondernemers, blijf je met vraagtekens zitten. 

Mezelf zijn: hoe doe je dat? Wie ben ik dan? Wat maakt mij zo mezelf? Je voelt frustratie want zelfs met alle stappen die je gezet hebt in je persoonlijk traject naar zelfontwikkeling is het niet helemaal duidelijk wat dat dan precies is als ondernemer!  

Wazige mist in je hoofd   

Het is niet omdat je jezelf veel hebt ontwikkeld en je in persoonlijke groei geïnvesteerd hebt, dat je ook meteen weet hoe je dat kan tonen in je zaak naar de buitenwereld. Hoe moet je jezelf neerzetten en presenteren? Je blijft zoekende in een wazige mist.  

Je blijft zoekende in een wazige mist naar wie je ​​bent​ als ondernemer

Ik heb gemerkt dat er 3 soorten gedachtegangen zijn waarin je komt vast te zitten 

  1. Te vaag
    Je komt tot de vaststelling dat je eigenlijk niet goed weet wie je nu eigenlijk diep vanbinnen bent. We zijn het niet geleerd. We hebben geleerd te conformeren. Zoveel stemmen in je hoofd: verwachtingen, projecties, sociale normen,... Na alles wat je is aangepraat in de loop van de jaren - door jezelf of door anderen - is het niet duidelijk wat jouw eigen diepe essentie is.    
  2. Te ​gewoon
    Misschien betrap je jezelf op het idee dat je jezelf maar gewoon vindt. Er is helemaal niets speciaal aan mij. Ik ben gewoon een coach, net zoals vele anderen. Ik probeer om zoveel mogelijk mensen te helpen. Unieke talenten? Geen idee waar ik goed in ben. Je zelfwaarde is eigenlijk een beetje laag.​​
  3. Te ​veel keuze
    Mogelijks ervaar je keuzestress. Als multipotentialite of creatieve generalist vind je het aartsmoeilijk om te kiezen. Een zee van mogelijkheden. Hoe kies je daar uit? Je bent bang om jezelf te verloochenen of een stuk van jezelf te verliezen. Als je geen samenhang vindt in de dingen die je doet, hoe leg je dan in hemelsnaam uit wat je doet?  

Wat de gedachtegang in je hoofd ook is, je blijft met je frustratie en vraagtekens zitten. Voor je gaat zoeken naar een nieuwe online cursus of business coach, lees even verder.   

Universele wetten en oerkarakters    

Een van de universele wetten van het universum zegt dat als de buitenwereld in chaos is, je naar binnen dient te gaan. Misschien heb je dat al meer dan eens gedaan en het juiste antwoord nog niet gevonden. Ik nodig je uit om nog eens te kijken: dieper te kijken. Kijk naar de laag eronder: je archetypes.  

Hoe dieper je in jezelf kunt afdalen, hoe dichter je ​de bron van het sacrale, algemeen menselijke benadert, verlost van het beperkte biografische bewustzijn.
Ted Hughes (Connie Palmen Jij zegt het 2015)

"Hoe dieper je in jezelf kunt afdalen, hoe dichter je ​de bron van het sacrale, algemeen menselijke benadert, verlost van het beperkte biografische bewustzijn" 
Ted Hughes (Connie Palmen Jij zegt het 2015)

Archetypes zitten op een diepere laag in ons onderbewuste. Het zijn universele en tijdloze blauwdrukken van de menselijke psyche. Oerkarakters die je terugvindt in de literatuur, sprookjes, mythen, stripverhalen, films maar ook in journalistieke verhalen. Telkens in een andere gedaante. We herkennen ze intuïtief via het collectief onbewuste. Ze spreken tot de verbeelding op een diep niveau.  

Inzicht in ​jouw archetypes helpt je dieper te begrijpen wie je in essentie bent en wat jouw ​fundamentele drijfveer is. Archetypes geven jouw persoonlijkheid en je brand meer betekenis en diepgang. Maar ze bieden je vooral houvast om dicht bij jezelf te blijven en waar jouw te ontwikkelen potentieel ligt. Ze zijn de verborgen schat in je innerlijke wereld. 

Kijk dieper, begrijp je essentie. Verdiep je in jouw archetypes. ​Benieuwd wat die archetypes precies zijn? Vraag de Archetype Initiatie Gids aan via deze link.

Download de Archetype Initiatiegids

Benieuwd wat die ​​archetypes zijn?  Vraag de gratis Archetype Initiatie Gids aan. 

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten